Auteur: Kotler
Beschrijving: Stimulus-respons model. Het model zegt iets over consumentengedrag: Waarom gedragen mensen zich zo?
Te gebruiken voor: Erachter te komen wat een koper beïnvloedt om hier vervolgens met marketinginstrumenten op in te kunnen spelen.

 

Auteur: Kotler
Beschrijving:  Beïnvloedingsfactoren consumentengedrag.
Te gebruiken voor: Het in kaart brengen welke factoren ons koopgedrag beïnvloeden.

Auteur: Kotler
Beschrijving: Besluitvormingsproces. In dit model staan de 5 fasen die een consument afloopt bij het kopen van een product.
Te gebruiken voor: Erachter komen waar de marketingactiviteiten het beste op kunnen worden gericht.

Auteur: Kotler
Beschrijving: De adoptiecurve. “Het mentale proces van kennismaking tot besluit regelmatig gebruik van een product”.  
Te gebruiken voor: Segmentatie/doelgroepkeuze

Auteur: Kotler
Beschrijving: Organisatiegedrag. Het stimulus-respons model, maar dan voor organisaties.
Te gebruiken voor: Het in kaart brengen van de factoren die een organisatie beïnvloeden bij het kopen van producten.

Auteur: Kotler
Beschrijving: Beïnvloedingsfactoren koopgedrag organisaties
Te gebruiken voor: Het in kaart brengen welke factoren het koopgedrag van organisaties beïnvloeden.

Auteur: Kotler
Beschrijving: Besluitvormingsproces organisatie.
Te gebruiken voor: Te weten te komen op welke fase je je marketingactiviteiten richt.

Auteur: Kotler
Beschrijving: Retailmix. De 8 p’s in plaats van de 4 p’s van de marketingmix. Aan de hand van deze mix beschrijf je een organisatie.
Te gebruiken voor: Erachter te komen wat nu precies de attractiewaarde is en wat de transactiewaarde is.

Auteur: Kotler
Beschrijving: De Retailwaterval. De Retail Waterval is een schematische weergave van de werkelijkheid en maakt inzichtelijk hoe we van een markt uiteindelijk komen tot een klant en vervolgens of deze terugkomt.
Te gebruiken voor: Op basis van de toepassing van dit model kunt u zien wat de gevolgen zijn van uw handelen voor de attractiekracht en transactiekracht.