Marketing

Model van Abell
Auteur: D. Abell
Beschrijving: Het model van Abell geeft van een bedrijf aan wat de behoefte zijn, wie de afnemers zijn en hoe het wordt aangeboden. Aan de hand hiervan kunnen bedrijven een missie opstellen.
Te gebruiken voor: Een missie die overeenkomt met de behoeften en afnemers in de markt.

De marketingomgeving
Auteur: P. Kotler & G. Armstrong
Beschrijving:  Dit model laat zien welke omgeving je kunt analyseren. Het laat ook zien dat hoe verder de omgeving van de onderneming af ligt, des te minder beïnvloedbaar de omgeving wordt.
Te gebruiken voor: Dit model kun je gebruiken voor het analyseren van de omgeving van een bedrijf.

ABCDE-analyse
Auteur: P. Kotler & G. Armstrong
Beschrijving: Dit model helpt om een inzicht te krijgen in de externe omgeving van een bedrijf. Je analyseert de afnemers, bedrijfstak, concurrentie, distributie en de externe belangengroepen. Je krijgt een goed inzicht waar de kansen en bedreigingen liggen.
Te gebruiken voor:  Dit model help je om beslissingen te maken op strategisch gebied.

SWOT-analyse
Auteur: Stanford Research Institute
Beschrijving:  Deze analyse wordt gebruikt om de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in een bedrijf in kaart te brengen.
Te gebruiken voor:  Het model kan gebruikt worden om inzicht te krijgen in sterkte, zwakte, kansen en bedreigingen. Het bedrijf kan op basis hiervan de koers aanpassen.

Productniveaus
Auteur: P. Kotler & G. Armstrong
Beschrijving: Dit model geeft aan welke niveaus er zijn van producten. Bv. Als een merknaam bestaand is, maar een nieuw product uitbrengt heet dit Merkextensie.
Te gebruiken voor: Het bepalen welk niveau een product heeft.

Maak jouw eigen website met JouwWeb