Innovatie Theorie

BMC model
Auteur: A. Osterwalder & Y. Pigneur
Beschrijving: Het Business model Canvas behandeld 9 verschillende bouwstenen. Het rechter deel van het model geeft inzicht in de klantrelaties en de reden waarom klanten voor het bedrijf kiezen. Het linker gedeelte geeft inzicht in de kernactiviteiten.
Relevantie: Dit model gebruik je om de bouwstenen van een organisatie in kaart te brengen. Tevens kan het model worden gebruikt om een innovatie te implementeren in een bedrijf.

De productlevenscyclus
Auteur: R. Vernon
Beschrijving: De productlevenscyclus geeft de verschillende fasen aan waarin een product zich kan bevinden. De lijnen geven een indicatie van de winst en omzet in een bepaalde fase. De vier fasen zijn de introductiefase, de groeifase, de volwassenheidsfase en de neergangsfase.
Relevantie: Aan de hand van de levenscyclus van een product kan hier de marketingstrategie op worden aangepast.

Co-creatie
Auteur: Kotler
Beschrijving: Door co-creatie heeft de klant invloed in de ontwikkeling van een nieuw product. De mate van invloed van de consument kan in 5 fasen worden ingedeeld. Namelijk selector, personaliser, inspirator, participant of creator.
Te gebruiken voor: De mate van invloed van de consument bij het ontwikkelen van een product bepalen. Bedrijven kunnen zien welke mogelijkheden zij hebben voor co-creatie binnen het bedrijf.
Maak jouw eigen website met JouwWeb